Ongekend hoge winsten in containersector

Het bedrijfsresultaat van containerrederijen komt dit jaar naar verwachting uit op een ongekend hoog bedrag van 150 miljard dollar. Dat is meer dan in de twintig jaren ervoor bij elkaar opgeteld. In 2022 valt het bedrijfsresultaat waarschijnlijk nog hoger uit.

Dat hebben analisten van de Britse zeevaartconsultant Drewry uitgerekend, waar het FD over schrijft. De hoge cijfers hebben te maken met de aanhoudende problemen in de scheepsvaart. Grote schaarste leidt al geruime tijd tot recordprijzen voor containervervoer. Bovendien duren de problemen langer dan verwacht door slechte weersomstandigheden. De zeevaartconsultant heeft zijn winstverwachting voor de derde keer naar boven bijgesteld. Eerder werd al duidelijk dat onder meer Hapag-Lloyd en CMA CGM extra capaciteit inkopen om aan de grotere vraag te voldoen.

Pas eind 2022 verwachten analisten van Drewry verlichting op de markt. Voor dat jaar verwachten ze dan ook een nog hoger bedrijfsresultaat van de rederijen: 155 miljard dollar. Ter vergelijking: in 2020 kwamen de containerrederijen uit op 25 miljard dollar. De twintig voorgaande jaren samen waren goed voor een gezamenlijke ebit van 109 miljard dollar, aldus Heaney.

Evofenedex: ‘Weinig service’

Ondernemersvereniging Evofenedex ziet ook dat de problemen nog altijd voortduren. Rogier Spoel zegt dat verladers moeite hebben met de contracten voor volgend jaar. De goederen moeten van A naar B, en om er zeker van te zijn dat dat gebeurt gaan ze akkoord met de hoge tarieven. Vaak wijzen bedrijven en instanties naar externe factoren om de hoge prijzen te verantwoorden. Hij wijst onder meer op de discussie over contracten en de toeslagen die eraan komen. “Olie wordt duurder en daarmee komen er hogere brandstoftoeslagen. Is het gerechtvaardigd om dit door te berekenen aan de klant terwijl de marges van rederijen nu zo hoog zijn?”

 

 

C-Port / containers