Krappe arbeidsmarkt vraagt om andere aanpak

Goede logistieke mensen zijn bijna niet meer te vinden. Zeker niet als je wilt dat ze morgen inzetbaar zijn. Je dient aandacht te geven aan het onboarden, ontwikkelen en binden van medewerkers. Een andere manier van plannen is tegenwoordig ook gewenst. “Een flexkracht vandaag laten weten of hij morgen moet werken - dat kan niet meer in deze tijd.”

Binden

De branche organisatie geeft aan dat bureaus en bedrijven in gesprek moeten om oplossingen voor de krapte op de arbeidsmarkt te bespreken. Eén van de oplossingen is het binden van de huidige medewerkers. “Je moet zorgen dat medewerkers niet vertrekken, juist omdat het langer duurt dan gebruikelijk om vervanging te vinden. Dat zit ‘m onder andere in salariëring. De tijd dat een heftruckchauffeur voor het minimumloon aan de slag ging, is definitief voorbij. Maar ook opleiding, ontwikkeling en loopbaanbegeleiding is belangrijk. Voor het binden van medewerkers is naast arbeidsvoorwaarden en persoonlijke ontwikkeling nog een derde aspect belangrijk: waardering. “Op dat vlak valt nog wat te winnen in de logistiek. Geef medewerkers het gevoel dat ze belangrijk zijn voor het bedrijf, dat je ze er graag bij hebt”. 

Onboarding

Daarnaast is meer aandacht nodig voor onboarding. Als nieuwe medewerkers aan de slag gaan, is het zaak ze goed te ontvangen. Een eerste indruk maak je immers maar één keer. “Een nieuwe kracht die enthousiast wordt verwelkomd en een rondleiding krijgt, gaat een stuk positiever aan de slag dan een collega die het zelf maar moet uitzoeken. Medewerkers moeten graag voor je willen werken, want voor hen is er werk genoeg.”

Ontwikkelen

En als goede medewekers niet te vinden zijn, dan moet je verder kijken. “Je zal in gesprek moeten gaan met mensen. Wat kunnen ze wel en niet? Wat willen ze bereiken? En hoe kunnen bedrijven daarbij helpen? We geven hen de kans om zich breder te ontwikkelen door hen opleidingen en trainingen te laten volgen.” Schapen met vijf poten zijn niet meer beschikbaar op de arbeidsmarkt, dan moet je ze zelf ontwikkelen. Daarover moet je met elkaar in gesprek.

Het ontwikkelen van nieuwe medewerkers moet met elkaar. Een bureau kan het faciliteren en bekostigen maar heeft de hulp van de opdrachtgever nodig. Als die een reachtruckchauffeur nodig heeft, kunnen wij die in twee dagen trainen. Daarna moet de opdrachtgever hem wel de ruimte geven om vlieguren te maken op de reachtruck. En denk ook aan training op locatie. Hierdoor kan je de training direct afstemmen op de behoeften en knelpunten in het bedrijf.

C-Port / logistiek