E-commerce vraagt om meer extra magazijnruimte

Vorig jaar lag de waarde van e-commerce in Nederland op 19,7 miljard euro. Naar verwachting zal dit de komende jaren met 10,8 miljard euro toenemen, met als gevolg dat er zo’n 1,2 miljoen vierkante meter aan magazijnruimte extra nodig is,” verklaart Melissa Verhoef, senior research analyst bij CBRE.

Trend is volgens de vastgoedadviseur dat in 2025 rond de 26 procent van alle detailhandelsverkopen online plaatsvindt. Het afgelopen jaar was dit percentage nog iets minder dan 18 procent. Deze ontwikkeling heeft zijn uitwerking op de vraag naar logistiek vastgoed. Het kapitaal en de wens om te investeren in nieuwbouw of renovatie van logistiek vastgoed is er volgens de vastgoedadviseur volop bij zowel ontwikkelaars, beleggers als gemeenten. “Desondanks wordt het voor al deze partijen een enorme uitdaging om aan de vraag te kunnen voldoen”, zegt Jim Orsel, directeur industrial & logistics bij CBRE.

‘8,6 miljoen m2 extra magazijnruimte nodig in Europa’

Om de groeiende e-commerce vraag bij te benen hebben pakketbedrijven in Europa tussen 2021 en 2025 rond de 8,6 miljoen vierkante meter extra magazijnruimte nodig hebben. Dat blijkt uit onderzoek dat een andere vastgoedadviseur, Savills, begin mei publiceerde. De vastgoedadviseur komt tot deze conclusie na een gecombineerde analyse van de data uit een rapport van Effigy Consulting en OFCOM (Office of Communications). Uit die analyse is een jaarlijkse groei van 9,1 procent in het aantal pakketbezorgingen zien. In Nederland lag dit percentage de afgelopen jaren zelfs rond de 12 procent. Van de 8,6 miljoen vierkante meter extra magazijnruimte zal volgens Savills naar schatting 1,7 miljoen vierkante meter nodig zijn om de retourzendingen van pakketbezorgers te accommoderen en te verwerken. Hierbij wordt vanuit gegaan dat 20 procent van de online gekochte producten en goederen in dezelfde periode worden geretourneerd.

C-Port / e-commerce