Containerisatie

Meerdere opdrachtgevers van C-Port zijn actief binnen de containeroperatie. Een van die opdrachtgevers is Kloosterboer uit Vlissingen. Kloosterboer, bekend om de koel- en vrieshuizen nationaal en internationaal, opende in 1982 haar eerste koel- en vrieshuis in Vlissingen. Sindsdien timmert Kloosterboer in Vlissingen flink aan de weg. Een van de ontwikkelingen die Kloosterboer op de voet volgt is de groeiende mondiale containerisatie. De logistieke operatie van Kloosterboer is ingericht om de toegenomen ladingstromen in containers efficiënt en snel af te kunnen handelen.

Wekelijks handelt Kloosterboer verschillende containerschepen af: inkomende en uitgaande coasters, feeders en barges. Het gaat hierbij om schepen met uiteenlopende import en export lading, denk hierbij o.a. aan fruit, vis, melkproducten, uien en aardappelen. Een groot deel van deze lading wordt tussentijds opgeslagen in de koel- en vrieshuizen van Kloosterboer in Vlissingen, voordat deze lading verder vervoerd wordt.

Het overgrote deel van de containers die door Kloosterboer afgehandeld wordt zijn de zgn. 40-voet High Cube reefer containers: de koel/ vriescontainers. Een kleiner deel zijn de ongekoelde, conventionele containers: bestemd voor general cargo. Volle containers worden voor de verzender of ontvanger in opslag gehouden, in afwachting van vertrek per schip (export) of uitlevering aan de ontvanger (import).

Lege containers worden ook weer door Kloosterboer in ontvangst genomen, waarbij Kloosterboer de PTI (Pre-Trip Inspection) verzorgt. Dit houdt in dat de lege containers nagelopen worden op schade, indien nodig gerepareerd en gereinigd en de gen-set (het koel/ vriessysteem) gecontroleerd en gekalibreerd wordt zodat deze op de juiste wijze koelt/ vriest. De containers die nagelopen zijn en akkoord bevonden, worden tijdelijk opgeslagen in het Empty Depot. In afwachting van de volgende reis: totdat zij weer uitgehaald worden met de vrachtwagen om geladen te worden of per barge als voorraad verplaatst worden naar een van de grotere havens in Rotterdam of Antwerpen.

De Reachstacker chauffeurs en Terminaltrekker chauffeurs van C-Port werken graag en met veel plezier mee in deze uitdagende en dynamische containeroperatie van Kloosterboer.

C-Port