Flexibiliteit met behoud van vakmanschap !
Flexibiliteit met behoud van vakmanschap !
Flexibiliteit met behoud van vakmanschap !
Flexibiliteit met behoud van vakmanschap !

Column

De impact van ‘de doos’ op onze (haven)logistiek 

Gaat u mee naar het na-oorlogse Rotterdam van begin zestiger jaren? In de havens worden stukgoedschepen met handwerk en mankracht geladen en gelost. Havenarbeiders zijn vaak weken aan-een-stuk druk in de weer om de gevarieerde vracht op een goede manier en zonder schade in en uit de schepen te krijgen.

Visie en dadendrang van Rotterdamse ondernemers

De enorme welvaartstoename na de wederopbouw begin jaren zestig veroorzaakt een explosieve groei van de wereldhandel en dus piekdrukte in de havens. Hierdoor neemt o.a. de transport- en overslagtijd tussen Europa en de Verenigde Staten fors toe. Dat dit een rem zet op de toegenomen handel mag duidelijk zijn. In 1966 speelt rederij Sea-Land Service hier slim op in door Nederland aan te doen met een van de eerste volledige containerschepen op de lijndienst New York – Rotterdam. Het bedrijf heeft een primeur en maakt indruk: het betreffende schip is snel gelost en weer geladen. De Rotterdamse haven heeft kennis gemaakt met de zeecontainer. In 1967 richt een aantal vooruitstrevende stuwadoorsbedrijven gezamenlijk de ECT op. Deze typische Rotterdamse ‘handen-uit-de-mouwen-mentaliteit’ bezorgt Rotterdam een enorme voorsprong op andere havens. Ook nu nog dankt Rotterdam haar positie als wereldhaven aan de visie en dadendrang van de ondernemers achter deze havenbedrijven.

De beste oplossingen zijn altijd simpel

De inzet van containers resulteert niet alleen in een forse reductie van laad- en lostijden: wat volgt is productietoename, efficiënter doorvoertransport en het minimaliseren van schade aan de te vervoeren goederen. Het is juist daarom zo bijzonder dat het succes van de container is te danken aan een simpel basisidee: transporteer goederen in een ‘doos met klapdeuren’ en standaardiseer de afmetingen. Elke 20 ft en 40 ft container kent wereldwijd dezelfde afmetingen. Dit heeft het mogelijk gemaakt de logistieke afhandeling van containers mondiaal op elkaar af te stemmen en het systeem efficiënt en betaalbaar in te richten. De zeecontainer maakt het mogelijk dat je elk product of productonderdeel daar geproduceerd kan worden waar dat het goedkoopst is

Dat laatste brengt ons terug in het Rotterdam van nu en om specifiek te zijn: de 2e Maasvlakte met de bijna volledig geautomatiseerde containerterminals. Alles hier is ingericht op het snel, efficiënt en betaalbaar afhandelen van de vrachten op de steeds groter geworden containerschepen.

50 jaar werken met ‘de doos’ heeft onze wereld veranderd

Er gaan stemmen op om de de uitvinding van de container - 50 jaar na dato - als dé ontdekking van de eeuw te bestempelen en even belangrijk als de uitvinding van het wiel. Als C-Porter ben ik het daar volledig mee eens! Als ik alleen al naar de rol van C-Port kijk: de efficiënte en snelle afhandeling van het (multimodaal) containertransport via water, spoor en weg; dan is er maar één conclusie: de komst van ‘de doos’ heeft ervoor gezorgd dat alles op rolletjes loopt. Met name dát maakt de uitvinding van ‘de doos’ gelijkwaardig aan die van het wiel.

Hans Hermse

Sales manager

Reachstacker

Actueel

Reachstacker zoekt chauffeur!

De afgelopen periode heeft C-Port diverse nieuwe collega's mogen verwelkomen in Rotterdam. Daar zijn wij uiteraard harstikke blij mee!

Nieuwe foto's!

Donderdag 6 juli jl. was er een heuse "professionele fotoshoot" in de haven van Vlissingen.

Zeeuwse Heftruck Cup 2017

Zaterdag 24 juni jl. streden 14 heftruckchauffeurs om de titel Beste Heftruckchauffeur tijdens de Zeeuwse Heftruck Cup.

General Manager

Roel Rapporteert

Met gepaste trots informeren wij u en al onze relaties over actuele, relevante en leuke branche-gerelateerde onderwerpen.

Alpherium & C-Port

Interview met Ivo Hilhorst en Jeroen Brinkhorst van Alpherium uit Alphen a/d Rijn inzake flexibele arbeid

Ontmoet Niels

Maak kennis met onze Accountspecialist voor onze klanten in Rotterdam en omstreken: Niels Trompetter