Flexibiliteit met behoud van vakmanschap !
Flexibiliteit met behoud van vakmanschap !
Flexibiliteit met behoud van vakmanschap !
Flexibiliteit met behoud van vakmanschap !

Antwerpse haven verliest Chiquita aan Vlissingen

De haven van Antwerpen verliest de afhandeling van 170.000 ton Chiquita bananen op jaarbasis aan de in Vlissingen gevestigde logistiek dienstverlener Kloosterboer. De Antwerpse havenschepen Marc Van Peel wijt dit vertrek voor een groot deel aan een gebrek aan flexibiliteit in de organisatie van de havenarbeid.

Het Financieele Dagblad (FD), dat zich baseert op berichtgeving uit verschillende Belgische media, meldt dat aankomende vrijdag voor het eerst een koelschip met bananen zal aanmeren bij Kloosterboer Container Logistics in Vlissingen. Een woordvoerster van Kloosterboer laat desgevraagd weten dat vandaag al het eerste schip met Chiquita bananen is aangemeerd in de haven van Vlissingen.

Verplaatsing als gevolg van overname

Chiquita was tot voor kort klant bij het overslagbedrijf Belgian New Fruit Wharf (BNFW), de fruitdivisie van het Vlaamse Sea-Invest. Het verplaatsen van de overslagactiviteiten naar de koelhuizen van Kloosterboer zou het gevolg zijn van de overname van Chiquita door Grupo Cutrale oktober vorig jaar. Deze Braziliaanse sappenproducent voert al producten in via de haven van Vlissingen.

170 miljoen Chiquita bananen per jaar

“Chiquita is gelukkig een van onze kleinere bananenklanten’, zegt Johan Claes van BNFW woensdag in de Vlaamse zakenkrant De Tijd. “Het merk verloor de voorbije jaren marktaandeel in Europa. Maar een schip per week, goed voor 170 miljoen kilo bananen per jaar, dat voelen we natuurlijk.”

Verlies twintig procent bananenoverslag

De haven van Antwerpen, naar eigen zeggen de grootste overslaghaven voor bananen wereldwijd, verliest in een klap zo’n twintig procent van de jaarlijkse bananenoverslag. De overslag van fruit beslaat jaarlijks 1,7 miljoen producten, waarvan de helft bestaat uit bananen.

Inflexibele organisatie van havenarbeid

De Antwerpse havenschepen Marc Van Peel stelde gisteren tijdens de nieuwjaarsreceptie van de haven van Antwerpen dat het vertrek van Chiquita, dat 33 jaar gebruik maakte van de Belgische haven, onder andere te wijten is aan de inflexibele organisatie van de havenarbeid. “Dat heeft niet zozeer te maken met de nettoverloning, maar wel in grote mate met zaken zoals de organisatie van het ploegenstelsel. Er waren wel eens mensen te veel of te weinig om de boten te lossen. En soms stonden er al havenarbeiders klaar terwijl het schip nog moest binnenlopen.”

Hoge havenkosten in Antwerpen

In 2010, zo meldt de Belgische krant het Nieuwsblad vandaag, verloor de Antwerpse haven ook al 750.000 ton Braziliaanse pulp aan de haven van Vlissingen. Insiders noemden toen de hoge havenkosten en de regeling rond havenarbeid als oorzaken.

“Nu opnieuw is er een grote speler die ons verlaat na meer dan dertig tot vijfendertig jaar in de haven. Chiquita is het tastbare bewijs dat ze weglopen. We willen niet enkel een containerhaven, maar ook een stukgoedhaven zijn, maar dat moet mogelijk worden gemaakt”, aldus Van Peel dinsdag.

UPDATE: Franklin Ginus, directeur van Chiquita Benelux, verklaart tegenover de website AGF.nl dat de keuze voor Vlissingen een direct gevolg is van de recente overname door de Braziliaanse sapgigant Cutrale-Safra. Volgens Franklin zitten er verschillende voordelen aan deze verandering. “Door het wijzigen van de aanloophavens en het verkorten van de afstand kunnen we maar liefst vier dagen sneller lossen. Daarnaast zal de afhandeling van de ladingen in Vlissingen sneller plaatsvinden. Door nog nauwkeurigere aankomsten kunnen we meer waarde in de keten toevoegen.”

Duurzame bedrijfsvoering

Ook heeft logistiek dienstverlener Kloosterboer een offerte neergelegd die, zo stelt Ginus tegen AGF.nl, de nieuwe eigenaar niet naast zich neer kon leggen. “Hierdoor is het allemaal vrij snel gegaan en is in een vrij kort tijdsbestek de keuze op Vlissingen gevallen. Niet alleen de prijs speelde daarbij een rol, maar ook de duurzame bedrijfsvoering van Kloosterboer. Zo wordt de energie voor de warehousefaciliteiten opgewekt met windmolens.”

door BAS DIJKHUIZEN 7 jan laatste update: 6 mei 2015

nieuws, cport, c-port, haven,

Actueel

Reachstacker zoekt chauffeur!

De afgelopen periode heeft C-Port diverse nieuwe collega's mogen verwelkomen in Rotterdam. Daar zijn wij uiteraard harstikke blij mee!

Nieuwe foto's!

Donderdag 6 juli jl. was er een heuse "professionele fotoshoot" in de haven van Vlissingen.

Zeeuwse Heftruck Cup 2017

Zaterdag 24 juni jl. streden 14 heftruckchauffeurs om de titel Beste Heftruckchauffeur tijdens de Zeeuwse Heftruck Cup.

General Manager

Roel Rapporteert

Met gepaste trots informeren wij u en al onze relaties over actuele, relevante en leuke branche-gerelateerde onderwerpen.

Alpherium & C-Port

Interview met Ivo Hilhorst en Jeroen Brinkhorst van Alpherium uit Alphen a/d Rijn inzake flexibele arbeid

Ontmoet Niels

Maak kennis met onze Accountspecialist voor onze klanten in Rotterdam en omstreken: Niels Trompetter