Flexibiliteit met behoud van vakmanschap !
Flexibiliteit met behoud van vakmanschap !
Flexibiliteit met behoud van vakmanschap !
Flexibiliteit met behoud van vakmanschap !

Alpherium & C-Port

Een interview met Ivo Hilhorst en Jeroen Brinkhorst van inlandterminal Alpherium in Alphen aan de Rijn geeft antwoord op de vraag: ‘hoe denken jullie bij Alpherium over flexibele arbeid?’

‘Een flexibele schil is pas okay als je er vast op kunt vertrouwen’

Ivo Hilhorst, bedrijfsleider Alpherium

‘Wij hebben al met diverse in de logistiek gespecialiseerde uitzendbureaus gewerkt maar kregen, voordat we aan de slag gingen met C-Port, nooit de mensen die wij zochten.’ Aan het woord is Ivo Hilhorst, bedrijfsleider bij Alpherium.

Ivo maakte in 2010 de overstap van de grote vaart naar de wal: ‘ik ben vanaf het moment dat de eerste zandhoopjes op het terrein van 60.000 m2 hier verschenen, bij het bedrijf betrokken. We draaien goed en ik ondervind prima support vanuit de directie en ons moederbedrijf Nedcargo.

200.000 TEU per jaar handelen wij hier op de terminal van Alpherium af en dat realiseren we met 20 medewerkers: Kraanmachinisten, Reachstacker- en Empty handler-chauffeurs. Vanuit onze insteekhaven in rivierkanaal de Gouwe vindt dagelijks containertransport met barges van en naar de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen plaats. De schepen worden door ons geladen met, voornamelijk, Heineken Export bier. We zijn een jong bedrijf dat gestart is met 10 man; nu zijn dat er 20.

Alphen aan de Rijn en de directe omgeving ontwikkelen zich tot een sterk logistiek knooppunt in Nederland en daar profiteren wij van. Daarnaast verzorgen we ook het laden en lossen van de containers voor een grote partij als Zeeman, dat hier vlakbij een groot distributiecentrum heeft. Omdat binnen de logistiek de tarieven onder druk staan en ons werkaanbod niet constant is, moeten we flexibel kunnen opereren. Het concept van C-Port sluit daar perfect op aan. Zij zeggen niet alleen dat ze goede mensen kunnen leveren; zij doen dat ook. Dat kunnen zij in mijn ogen omdat ze hun medewerkers zekerheid en toekomst bieden. Van C-Port krijgen we gemotiveerde, vakbekwame mensen die verantwoordelijkheid tonen en die hun werk met plezier doen.’

‘De pieken en dalen in werkaanbod vangen we op via C-Port en dat loopt gesmeerd.’

Jeroen Brinkhorst, voorman Alpherium

‘Wij ervaren het als prettig dat C-Port er niet op uit is om mensen bij ons in vaste dienst te krijgen om daarvoor een bepaalde vergoeding te innen’ Jeroen Brinkhorst vult aan: ‘C-Port wil ons binnen bepaalde marges bedienen met arbeidsflexibiliteit en dat is precies wat wij nodig hebben. Als wij een dip hebben in het werkaanbod - en dan praten we niet over een paar uur of een paar dagen maar langer - is het fijn wanneer een deel van je mensen uit een flexibele schil bestaat. Als die dip er is, regelt C-Port dat de mensen ergens anders aan het werk gaan en als het weer drukker wordt, komen dezelfde mensen weer terug. Wij weten als Alpherium dat we op onze club van 20 vaste medewerkers genoeg hebben aan een flexibele schil van twee mensen van C-Port. Die flexibiliteit enerzijds en zekerheid anderzijds maakt dat C-Port precies biedt wat wij zoeken.

Heineken is onze grootste klant. Voor hen verzorgen we de overslag en het binnenvaart-transport van containers met fusten exportbier. Ons bedrijf draait 24 uur per dag door en ligt alleen stil als Heineken niet brouwt. Ook daarom is die flexibele schil belangrijk: er mag geen zand in de machine komen, nooit. En dat lukt door de zekerheid van flexibiliteit’ vat Jeroen spitsvondig samen en hij gaat verder: ‘gezien vanuit Heineken werkt het zo: de containers met fusten exportbier worden met vrachtwagens vanuit Zoeterwoude naar Alpherium gebracht; de vrachtwagens worden hier gelost en weer geladen met lege containers. De vrachtwagens met lege containers worden bij de brouwerij weer gelost en opnieuw geladen. Zo is die cirkel rond. Vervolgens doen we hetzelfde met de binnenvaartschepen die de volle en de lege containers naar de havens van Rotterdam en Antwerpen brengen en halen.’

Ondertussen moeten wij ervoor zorgen dat er continu aanbod is van lege containers voor de brouwerij, volle containers voor de schepen en voldoende mensen en machines om dat te bewerkstelligen. Een tijdje terug was er een storing met een brug op de route naar Heineken die niet goed functioneerde en dan moeten we echt aan de bak om alles georganiseerd te krijgen. We liepen toen snel vol met lege containers en hadden vervolgens niet meer genoeg ruimte om de volle containers efficiënt te kunnen verwerken. Uiteindelijk is dat gelukt en hebben noch Heineken, noch de schepen hinder ondervonden of vertraging opgelopen en dat is mooi. Het is ook geweldig om te zien dat iedereen dan alle zeilen bijzet om de klus te klaren.

We hebben een goed team dat gesmeerd loopt.’ Wanneer Jeroen gevraagd wordt hoe het kan dat hij op zijn 23ste al voorman is op één van de grootste inlandterminals van Nederland antwoordt hij: ‘ik volgde een logistieke opleiding maar heb mijn school niet afgemaakt en ben hier bij dit bedrijf begonnen als operationeel medewerker. Ik vond het werk leuk en de sfeer bij het bedrijf goed. Ook ontdekte ik al snel dat ik het leuk vond om dingen naar me toe te trekken en de leiding op me te nemen wanneer dat nodig was. Kennelijk is dat de bedrijfsleiding ook opgevallen. Ik werk hier sinds 2012 en ben onlangs voorman geworden.

Het is ook mooi om te zien dat de mannen van C-Port zo goed in ons team passen en dat zij er gewoon bij horen. Daar word ik blij van en dat geldt ook voor het optimaal laten draaien van deze terminal, week in, week uit. Het is mooi om een schakel te zijn in zo’n geheel en daar je bijdrage aan te kunnen leveren. Alles lijkt op dit moment op zijn plek te vallen: het werk draait goed en ondertussen wordt het toekomstige huis voor mijn vriendin en mij gebouwd.’

Net voordat Ivo en Jeroen gezamenlijk besloten hebben dat de meest relevante antwoorden wel gegeven zijn, komen zij met het volgende: ‘wij waarderen de samenwerking met en werkwijze van C-Port. Dit laatste geldt ook in de omgang met de medewerkers. Dit zien wij als een extra meerwaarde van onze samenwerking. Op sociaal gebied immers is dat binnen onze sector ook weleens anders.’ Ivo gaat weer aan de slag en Jeroen trekt zijn jas aan voor de spreekwoordelijke foto.

C-Port wil haar klanten en medewerkers toegevoegde waarde bieden op een onderscheidende manier: ‘waarom kiezen mensen voor ons?’ Die vraagt stelt men zich bij C-Port regelmatig en met reden: ‘als je wilt verbeteren, moet je in de spiegel durven kijken en we trekken het breder: we willen ook graag weten hoe onze klanten en medewerkers ons zien.’

Quotes C-Port: Hans Hermsen, Sales manager C-port

www.alpherium.nl

Actueel

Nieuwe foto's!

Donderdag 6 juli jl. was er een heuse "professionele fotoshoot" in de haven van Vlissingen.

Zeeuwse Heftruck Cup 2017

Zaterdag 24 juni jl. streden 14 heftruckchauffeurs om de titel Beste Heftruckchauffeur tijdens de Zeeuwse Heftruck Cup.

General Manager

Roel Rapporteert

Met gepaste trots informeren wij u en al onze relaties over actuele, relevante en leuke branche-gerelateerde onderwerpen.

Alpherium & C-Port

Interview met Ivo Hilhorst en Jeroen Brinkhorst van Alpherium uit Alphen a/d Rijn inzake flexibele arbeid

Ontmoet Niels

Maak kennis met onze Accountspecialist voor onze klanten in Rotterdam en omstreken: Niels Trompetter

C-Port Zoekt contact!

Wij staan open voor en blijven graag in contact met bestaande en nieuwe relaties in de (haven)logsitiek.